dissabte, de març 12, 2011

Terra Alta 2006

Excursió Terra Alta
Del 29 de maig al 2 de juny del 2006
La comarca de Terra Alta es per molts catalans la gran desconeguda i en canvi es una part de Catalunya, amb molta història.

Sortida de Castellar cap a Tarragona per autopista, continuem fins a Tortosa allà ans desviem cap dins fins arribar a Horta de Sant Joan, on en l’hotel Miralles hi tenim el nostre lloc d’estada aquets cinc dies per aquelles terres. Una vegada instal·lats i desprès de dinar ens dirigim a la nostre primera excursió a Batea, fem una passejada pel seu casc antic, el carrer Cavallers amb els típics arcs coberts i visita a l’església parroquial de Sant Miquel d’estil barroc, a continuació anem a visitar un dels principals motius d’aquesta anada, la visita a la típica Cooperativa Vinícola de Batea, una mostra de les nombroses cooperatives vinícoles d’estil modernista construïdes totes a principis del segle XX.
El segon dia, desprès d’esmorzar ens dirigim a Mora d’Ebre, allà dues barquetes ens donen un passeig per l’Ebre fins arribar a Miravet, durant el trajecte ens indican per on van travessar a peu el riu, les tropes militars durant la guerra civil.

Miravet es una població on la seva història es remunta en el temps dels àrabs on aprofitant un meandre del riu Ebre varem construí dalt un turó una fortalesa islàmica, en el 1148 els templers la conquisten per transformar-la amb un castell convent, allà van resistir heroicament el setge que l’imposarem les tropes reials fins el 1308.

Actualment el Castell es propietat de la Generalitat i dona nom al nou estatut de Catalunya. La visita va ser guiada per Aurelio Monge va ser molt profitoses i didàctica per les seves explicacions envers a el interès del poble antic, l’església, les drassanes medievals on es construïen les embarcacions que transportaven pel riu Ebre, el carbó de les mines de Mequinensa. La descripció del nivell que arribava l’aigua en les nombroses riuades del Ebre que va patí la població des del 1700, per acabar amb un interessant vídeo de com es vivia fa cent cinquanta anys per aquelles contrades.

Tornem l’Hotel Miralles i desprès de dinar ens dirigim a Vall-de-roures, població terolense de la comarca del Matarranya, vila medieval amb el seu bellíssim nucli antic, presidit pel Castell Episcopal i l’església de Santa Maria la Major. Els seus carrers amb cases de pedra, junt amb el seu pont de ferro sobre el riu Matarranya.
Vall-de-roures patí entre 1648 al 1654 els estatges dels soldats d’un i d’altre bàndol en la Guerra dels Segadors, i també allà van tenir lloc els enfrontaments entre filipistes i partidaris del rei-arxiduc en la Guerra de Successió.
De tornada visitem el petit poble d’Arnès l’últim català de la Terra Alta.

El tercer dia anem d’excursió a Morella, ciutat de la província de Castellón, tocant a les províncies de Terol i Tarragona, es una ciutat emmurallada i coronada per un gran castell que està a 1000 metres d’alçada. Té 3.000 habitants i la seva historia es remunta al temps dels romans. Entrem pel Portal de Sant Miquel, seguim pel carrer Blasco d’Alagó fins la casa del Consell un edifici llotja i antiga presó. El carrers en costa pugen fins la Basílica de Santa Maria fita obligada per els amants de l’art, es d’estil gòtic, destaca en la seva façana la Porta dels Apòstols. En el seu interior hi ha l’orgue més vell de la comunitat valenciana.
Encara que el dia està molt plujós i feia fred, uns quans vam pujar fins dalt el castell, a la pujada varem estar acompanyats fins les portes del castell per la muralla feta de pedra de 2 metres i mig d’alçada.
Desprès de dinar deixem la província de Castellón i entrem a la de Terol per visitar Alcanyis ciutat amb magnífiques edificacions d’estil mudèjar amb el castell, transformat amb l’actual Parador de Turisme, també visitem el “Hogar del Pensionista” situat a la part alta de la ciutat. De tornada a l’hotel, parada obligada a Fresneda petit poble de la zona del Matarranya.

El quart dia magnífica excursió en 4x4 als Ports d’Horta de Sant Joan fins les Roques d’en Benet, allà es fa la foto del grup. Seguidament anem a la “Franqueta” on es va fer l’esmorzar en plena natura. Visitem el Convent de Sant Salvador l’antic convent franciscà de la Mare de Deu dels Àngels, l’edifici més important d’Horta de Sant Joan.
Per la tarda visita a Calaceit poblet de la província de Terol, on hi ha la Capella barroca de Sant Antoni elevada sobre un arc de pedra. Visita al museu Joan Cabré fill il·lustre de la vila que recull una important col·lecció d’arqueologia. Al vespre desprès de sopar, nit de festa, d’alegria i ball de comiat.
El cinquè dia va ser dedicat a Horta de Sant Joan que està situat a la part meridional de la comarca de la Terra Alta, entre el Baix Ebre a llevant i Matarranya a ponent. Visita al matí “Lo Parot” l’olivera mil·lenària i el casc antic de la vila. Anada al Museu Picasso on si troben dos quadres del famós pintor, que recorden la seva estada, en l’any 1898 per aquells indrets per guarir-se d’una malaltia. Visita al eco museu amb passada de uns vídeos. Dinar de comiat per tot seguit desfer el camí d’anada arribant a Castellar a les 7 de la tarda.
Una excursió on se ha visitat la comarca de la Terra Alta (Tarragona), la de Matarranya (Terol) i la del Ports de Morella (Castelló), amb uns indrets on van tenir lloc la famosa Batalla de l’Ebre, la més ferotge i cruel de la nostre guerra civil i també part de la guerra catalana dels Segadors. L’excursió a sortit rodona.