dilluns, de febrer 07, 2011

Ruta de la Plata 2005

Ruta de la Plata

del 26 d'abril al 2 de maig del 2005
Vam sortir de Castellar a les 6 en punt del matí del dia 26 d’abril, per dirigir-nos per autopista cap a Lleida on vam parar per esmorzar; continuem viatge en direcció a Saragossa, i ens endinsem cap als Monegros, per desviar-nos als voltants de Sòria, cap a Numancia, Burgo de Osma i Aranda del Duero, on ens quedem a dinar.
A la tarda, vam seguir viatge, passant a la vora de Valladolid, fins arribar a la població de Benavente i d’allà a La Bañeza, on hi teníem l’hotel Bedunia, lloc de la nostra estada durant tota l’excursió per terres castellanes.
El segon dia vam començar visitant la població de Lleó, que as troba a 44 quilometres de La Bañeza; allà una guia local ens duu, el famós parador de turisme Sant Marc, per, tot seguit anar a la Catedral. Abans, però, vam admirar una edificació modernista que hi havia a prop d’allà i que era Premi Nacional d’Arquitectura.
A la catedral de Lleó podem admirar diferents aspectes de la seva construcció, principalment una característica peculiar castellana com son els “argotantes”, unes arcades que uneixen el cos principal de la catedral amb l’edificació exterior, així com, en el seu interior les magnifiques vitralls únics a Espanya, també el conjunt del treball de fusta feta en el cor, les diferents capelles que hi ha en el seu interior, i després de la visita deixar-nos temps lliure per comprar records per el seus voltants; i abans de marxar encara vam tenir temps, per veure una edificació feta per en Antoni Gaudi en al mig de la ciutat, va ser feta per encàrrec de la família Botines, amiga del senyor Güell, el mecenes i amic de Gaudí, Fasana principal de la Catedral de Lleó amb els arbotantes al seu costat.
Després de dinar en l’hotel, van visitar per la tarda, la localitat de Jiménez de Jamuz, on s’hi troben artesans de la ceràmica on ens van fer una demostració de la seva destresa i on també s’hi podia comprar els seus productes.
El tercer dia va estar dedicat a la ciutat de Zamora. El primer vam visitar la seva catedral, vam entrar per la “Puerta del Obispo” admirant la seva cúpula semiesfèrica única en la seva construcció, per desprès fer una vista al riu Duero que passa pel costat, amb el seu pont romànic del segle XII, construït a cent metres de l’antic pont romà del que encara as conserven algunes ruïnes.
Per la tarda vam visitar una fabrica de xocolata en el poble anomenat Castrocontrigo, després de una explicació de la seva fabricació i una degustació, vam anar a la tenda del poble a comprar-ne.
El quart dia vam visitar la ciutat de Salamanca, situada a 250 quilometres de La Bañeza. Primer de tot, vam anar a la seva famosa Gran Plaça Major , seguidament a la casa de les conxes, per a tot seguit anar a l’antiga Universitat, on vam visitar diferents aules, capella, saló d’actes. A continuació vam anar a veure la catedral, allà vam començar per el soterrani on s’hi troba la part antiga, per continuar desprès a la part més moderna de la catedral. Una vegada acabada la visita ens vam desplaçar a dinar en l’Hotel Montalvo situat en un polígon industrial de les afores de Salamanca. A la tarda ens vam deixar pels voltants de la Plaça Major i vam tenir temps lliure per comprar i passejar per Salamanca.
El cinquè dia ens vam dirigir cap a Ponferrada, bressol de la mineria i que dona peu a la Ruta de la Plata, doncs en temps dels romans, extreien minerals que els transportaven fins a Mérida, ciutat molt important d’aquell temps, el trajecte que feien els metalls d’un lloc l’altre era l’anomenada Ruta de la Plata, allà vam visitar la Plaça Major, i el castell mig en ruïnes, tot seguit ens arriben a Villafranca del Bierzo, on vam fer una visita.
A la tarda ens vam arribar fins a la ciutat d’Astorga on van visitar en detall, el Palau Episcopal, obra d’en Gaudí, feta per encàrrec del bisbe d’Astorga, Joan Baptista Grau, fill de Reus, i paisà de l’arquitecte, també vam visitar la seva catedral i la Plaça Major on els famosos “maragatos” donàvem les hores puntualment.
Per aquells indrets, i degut a que estàvem en el Camí de Sant Jaume, van veure nombrosos peregrins que feien el camí a peu cap a Galicia.
Abans de retirar-nos cap l’hotel, encara vam anar a fer una degustació en un restaurant a prop, on els embotits eren de fabricació pròpia.
El sisè dia ja va ser de tornada, i vam passar per una ruta diferent a l’anada, seguint més cap el nord.
Vam passar pel costat de Burgos, Haro, Calahorra, Alfaro i Castejon on vam fer el dinar de comiat, en acabar vam seguir cap a Tudela i d’allà, per autopista en direcció a Saragossà i Lleida, per arribar a Castellar a tres quarts de 9 del vespre.
Aquest viatge ha estat una mica accidentat, doncs ens va fer una calor que els natius deien que no era normal, va haver dies que el matí estàvem a sis graus i per la tarda a vint-i-sis, la qual cosa va repercutí en el col·lectiu de gent gran que eren, alguns amb pujades de pressió, i amb altres en molèsties estomacals.
A més en Joan Parera va tenir la mala sort de trencar-se el peu l'últim dia, i van tenir d’anar a urgències i va ser traslladat a Lleó per poder-lo curar; també en el nostre col·lectiu de gent gran va provocar unes certes molèsties fer, tant l’anada com la tornada uns 900 quilòmetres d’una sola tirada.
Excursió feta pel Casal d’Avis de Castellar del 26 d’abril al 2 de maig del 2005.